Khamis, 30 Julai 2009

info :-)

haipp...entri kali nie aku sajer jer nyibuk nak tulis. nak share ngan korang. juz for ur info and guide maybe...hope so. al kisah nyerr pasal pertunangan..
  • 1st skali nak carik tarikh.aku masa nak tunang ari tu, nak carik tarikh yg sesuai punyer lah payah..ada jer yg tak kena. ada kursus la, kenduri kawin kengkawan la, kucing nak beranak la..macam2 lagi la.kena lak ngan aku pun yg last minute baru nak terhegeh2 nak bertunang.
  • setelah bergusti, berperang dan berbincang...akhir nyerr dapat gak tarikh. tu pun ada 2 minggu jer lagik nak carik barang hantaran and sewaktu ngan nyerr.. so, aku nasihatkan korang supaya bincang elok2 ngan pasangan korang dari awal lagik. jgn jadik cam aku yg last minute nie...haru biru!!
  • bab-bab nak carik brg hantaran nie pun satu hal gak...aku sampai bertekak ngan bakal tunang aku masa tu. dlm kedai amoi tu pun aku wat muka tenuk aku nie..bebal punya pasal. pening kepala wei nak carik brg.. masa tunang nie elok nyerr bg yg simple2 jer cam coklat,kek, buah and seangkatan ngan nyerr.
  • masa aku tunang ari tu aku bg 9 bekas. kek,buah,potpuri (tp letak coklat), baju nikah,sumi 2 bekas,sireh junjung, gula2 yang liat tu (ntah pe nama ntah) and kuih bahulu. but....ni yg best sgt ni... ada lak yg sponsor hantaran.
  • nak dijadikan cerita...mula2 plan asal hantaran cuma 7 -5. pastu up 9-7. masa hari kejadian tunang aku kol dia cakap dia bg 9 lak (terbeliak bijik mata aku). uish...nie dah sama. takleh jadik nie. tp takpe..aku relaks jer. aku trus gi butik utk make up.
  • tadaa....dah siap make up!! tp aku tetiba rasa sesak nafas. aku tgk dlm bilik hantran aku dah beranak ler...dah jadik 20 bekas. mai kot mana ni??? konpius...konpius... Rupa2 nyerr mak sedara aku ramai yg sponsor.. ohh..terharu nyerr beta.. gumbira tak terkata. padan muka tunang aku..tadi belagak sgt sampai 9 dulang. nie aku balas 20 dulang...muahaha.
  • maka dgn ini...tepat jam 11.30 am tanggal 13 jun 2009 aku pun ditunangkan ngan jejaka yg ada iras muka mat bangla.. opss!! terlebih sudah. ehh...tunang kuw yg ensem tu, jgn marah ekk.. gurau jer..
  • rombongan pihak lelaki mula nyerr nak dtg 2 buah keta jer.. tp lg sejam sblm sampai, tunang aku kol dia cakap 7 buah keta plak (tgk..dia wat bijik mata aku terbeliak lagik). nasib baik mama aku masak lebih. kalau tak aku ajak gi makan kat kedai mamak jer la..
  • menu yg mama aku masak ari tu tersgt ler sedap hingga menjilat kuali... menu nyerr adalah kari kepala ikan (org utara kata gulai), udang goreng kunyit, ikan talang masin goreng, sayur campur, sambal belacan, ulam, puding, agar, kuih-muih dan macam2 lagik la yg aku pun tak sempat nak skodeng.
  • oh ya!!...warna hantran dari aku kepada tunang aku hijau putih. dari tunang aku wat aku merah putih..tp aku rasa dah jadik merah gong xi fa cai lagik dah..
  • sebut pasal budget plak..kitaorg punya budget around 3k. what??!! byk?? mesti ler..aku nie bkn tunang ngan org sebelah umah.. kalau sbelah umah, takyah ler aku susah2 nak carik tarikh. aku nie dah jadik kutub utara kutub selatan. kos perjalanan dari jb ke kedah je dah berapa.. ngan tol and minyak lagik. kalau samy vellu tu ada bau2 petai ngan aku takpe la gak..leh dapat tol free.
  • 3k tu termasuk duit ikat janji tau. depends la pada korang sumer nak letak berapa. selalu nyerr dlm 500 ke bawah, pastu beli barang2 hantaran lagik..tu jer dah abis berapa. baju nikah 300. beli kat jakel. nasib baik ada promosi masa tu. aku pun rembat jer lahhh...
  • udang ngan ikan talang yg besar budak umur 4 tahun tu pak sedara aku yg sponsor. sep duit aku..kui3. cadar dlm bilik pun pinjam sepupu aku punya. dari terbiar penuh ngan virus2 habuk tu baik bg aku pinjam kan...sepupu aku gak yg dapat pahala.
  • baju and make up aku sewa jer..rm 230. kira ok la tu. aku malas nak tempah2 dah. x sempat!! cincin lak aku beli kat BM jer.. 2 bentuk tak sampai rm 500. tu pun sebab ada diskaun. aku amik yg simple jer.. belah rotan ngan yg ada batu. masa beli cincin nie da lak masalah... jari aku kecik sgt. saiz 8!! punya ler payah nak carik yg muat dan memenuhi citarasa aku. hati nie teringin yg besau2..ada kerawang tp yg pesen camtu takde saiz aku....uwaaaaaa!!! mau tak mau kena amik yg biasa jer la...
  • so...tu ler sedikit sebyk perjalanan kisah pertunangan kuw... sumer nyerr berjalan ngan lancar. pengajaran yg aku dapat dari kisah di atas teramatlah byk. yg pertama skali kena la rancang ngan lebih teliti and tarikh tu kena tetap btul2 supaya tak timbul masalah. kalau boleh 2 bulan awal. so, dapat lah korang beli brg hantaran tu sikit2. yg ke-2, pastikan budget mencukupi supaya nanti takde la korang jadik camni...KEHENDAK melebihi KEPERLUAN. dan yg ke-3, pinjam je cadar dari kawan2, sepupu @ sesaper yg berkenaan. takyah beli. tunang ni takyah nak bazir2. simpan duit utk kawin nanti. tp kalau korang ada budget lebih..apa salah nyerr. tepuk dada tanya selera.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan